lördag 27 september 2008

"JU MER JAG UMGÅS MED MÄNNISKAN, JU MER TYCKER JAG OM MIN HÄST..."






 



Hästar... är bland de vackraste, klokaste och mest underbara och energi-givande djur jag vet....









Jag började rida som 7-åring och har resten av mitt liv delat många stunder med dessa underbara djur. Varit hästskötare åt älsklingshästen och  cyklade 3 mil tur o retur, i ur och skur, för att sköta och rida favoriten, sen blev det moppedax och då blev det lite lättare..:)
Haft några egna, varit "ponny-morsa" åt mina döttrar som oxå delat detta intresse och nu delar jag det med bl a mitt barnbarn Alice, 11 år, vilket känns jättehärligt med de stunder vi har fått ha tillsammans hittills och förhoppningsvis kommer att ha flera år till..

Tycker om att jobba med hästen från marken, med repgrimma och rep, för det är där man bygger upp förtroendet och samspelet med hästen, sakta men säkert...i lugn o ro, med massor av tålamod och beröm utan att höja rösten... Att sedan rida ut i skogen en härlig höstdag, njuta av lukterna och se färgerna och bara höra hästens glipp-glopp-steg och småprata...vilken sinnesro! Ibland hoppa av och plocka några kantareller och gå en bit, DET kallar jag för livskvalité..! Att efter detta pyssla om och fodra hästen och sen stå och lyssna på hö-tuggandet..den må-bra känslan går ej att beskriva med ord... den bara känns!

Så tack kära hästar, för att ni finns och förgyller MIN och många andras tillvaro oxå!



Inga kommentarer: