lördag 31 januari 2009

Frihetsdressyr och saknad Prins...






























Såg ett helt underbart program i repris idag.. Titel "Hästprataren från Provence".. En dokumentär om den franske showryttaren Jean-Marc Imbert (har sett tv-show med honom i Globen förrut). Man fick följa hans liv bakom kulisserna.. denne trendsättare inom europeisk frihetsdressyr! Han hade fyra hästar som han turnerade med, en travare och tre andra av okänd härkomst.. Helt underbara allihop, men med olika personligheter..

Hans sätt att behandla dom med total, kärleksfull respekt och hur han pratade med dom hela tiden, även om han visade vem som bestämde och var ledare.. Hur han trots sitt "franska temperament" fick dom att lägga sig ner, red voltige i full fart och stod på två av dom barbacka och utan träns, i full galopp runt arenan.. Ibland gick det mindre bra, men då sa han bara lugnt, att det bara var en sån dag och att hästen var lite för het eller för trött.. Men att allt detta tog flera år och mycket tålamod att träna fram.. Han bekräftade bara mina egna tankar och erfarenheter av hästar, båda egna och andras.. Jag som kämpade med min halvgalne, men högt älskade franske travare i två år, innan vi kunde ha riktigt kul ihop.. massor av markarbete och från att han var rädd för allting som gick på hjul.. till att bli en tämligen trafiksäker häst som följde mig och barnbarnet som en hund.. Så det är inte konstigt att jag saknar honom.. min ChatteFnatte-häst, men är glad och tacksam över att vi fick våra nästan sex år tillsammans..
Du.. är min stora, fyrbenta "prins" för alltid!

Inga kommentarer: