tisdag 23 december 2008

Äntligen tisdag...med Oren Lyons..


Godmorgon..
Igår var det en sån där "tråkig" måndag igen.. Vaknade med värk i alla leder, vilket jag får när det svajar fram o tillbaka i väderleken, framför allt då det blåser..
Vore skönt om Moder Jord och Fader Himmel, kunde bestämma sig för om det ska bli vinter eller inte...


Ser ju den vackra snön som mina kära vänner i norr har och medger, att jag blir lite avundsjuk.:)

Sen är det lite svajigt i omgivningen, där anhöriga till svårt sjuka är ledsna och förrvirrade, bekanta blir arbetslösa hit och dit och folk suckar och pustar över julen, med all tillhörande stress...

Jag har ju lovat mig själv, att INTE bli påverkad av alla andras bekymmer, men ibland är det inte lätt...


Då fick jag ett ryck och tänkte på en av mina "stora idoler" Oren Lyons..
En man som jag haft den stora äran att få träffa år -99--00 hemma hos bekanta...
Detta med m a a ett kvinnligt projekt vi höll med som hette "Friska Vindar" och handlade om kvinnligt företagande...


Oren är indianhövding och "spirituell ledare" för Onondaga-stammen, samt professor och har pratat om klimatfrågor... i ÖVER 30 år...Första gången i FN 1977!
Han är en verklig FAITHKEEPER, som vi ska vara stolta över!


Hans oro över miljön och att vi måste tänka 7 generationer framåt, säger väl ALLT!

Han har varit här i Sverige många ggr under dessa år, bl a och föreläst på skolor ang miljön och så är han med i ett annat projekt, som en bekant till mig, har jobbat på i minst 10 år och som nu äntligen börjat "ta form" och kommer att bli viktigt för hela vår jord... fortsättning följer..


Det bästa med Oren, är att han är en mycket ödmjuk man, samtidigt som han har en gåva och förmåga, att få människor att LYSSNA!


Så håll till godo och lyssna, se och begrunda, ni som vill och funderar över vad som händer med denna planet, vi enbart har till låns av våra efterträdare...


Inga kommentarer: